מה זה פרוסיק?
פרוסיק הוא חבל עזר שקשור בלולואה, בקוטר המשתנה בין 4-8 מ"מ. לרוב פרוסיק קשור על ידי קשר לחיבור חבלים- קשר דייגים, ולעיתים רחוקות בקשר פלמי.
יש גם חבלי עזר פתוחים (בעלי 'עיניים' לחיבור בקצוות לדוגמא- פרוסיק VT)
מה השימוש העיקרי של הפרוסיק?
לולאות חבלי העזר נועדו כדי לחבר ולאבטח אותנו אל החבל.
למה קוראים ללולאת חבל עזר- פרוסיק?
השם לחבל העזר ניתן לנו בגלל שמו של ממציא קשר הפרוסיק- קרל פרוסיק, מטפס הרים אוסטרי. קרל היה נשיא המועדון האלפיני האוסטרי (CAA)
יש לציין (שלא לזכותו) שקרל פרוסיק חי בשנים 1896–1961 ובימי מלחמת העולם השנייה, הוא שירת בצבא הגרמני הנאצי, כסגן ביחידות המיוחדות של וורמאכט…
בטיפוס אלפיני היה צורך במכשיר שיאפשר חיבור אדם לחבל שניתן לנוע איתו, על גבי החבל.
בתור מטפס קרל המציא את קשר הפרוסיק – צורת הליפוף, ומשם שמה של הלולאה כולה הפכה להיות 'פרוסיק'.
ממה הפרוסיק בנוי? קצת מידע טכני…
חבל עזר עשוי במבנה של חבל קרנמטל (חבל בעל ליבה ומעטפת)
בחבל עזר רגיל הליבה ומהעטפת בנויות מפוליאסטר. הקוטר שלו משתנה ונע בין 4-7 מ"מ [יש יותר דקים אבל הם ללא תקן לשימוש כנקודת חיים (CIAA CE EN 564).
כוח הקריעה של חבל העזר נע בין 3.2kn ל- 7.9kn.
הקוטר הנפוץ ביותר, שנתפס בצורה מייטבית, בחבלי גלישה סטנדרטים שקוטרם נע בין 9-10.5 מ"מ, הוא חבל עזר 6 מ"מ, כוח הקריעה שלו 7 KN.
מה היעוד של החבל עזר – פרוסיק?
- לייצר נקודת אל חוזר לטיפוס על חבל, או התאבטחות על מצוק. (קשר פרוסיק רגיל)
- מערכת אבטחה בגלישה (ספרדי, צרפתי)
- פיוז למערכות הרמה (בכמן) או אל חוזר אחורי קלמהייסט, קשר פרוסיק. [ניתן להוסיף תמונה של מערכת הרמה עם בכמן]
בנוסף יש המשתמשים בחבל עזר כחבל השארה במסלולים לא מבולטים.
שימו ♥ ששימוש בשיטה זו, דורשת היכרות עם שיטות עבודה מתקדמות. ללא ידע זה, זו סכנת חיים ועלול להגמר בפציעה ואפילו מוות.
איך משתמשים בפרוסיק?
היחס שלנו לפרוסיק הוא אף פעם לא כנקודת חיבור של 200%.
לדוגמא:
בגיבוי במהלך טיפוס פרוסיקים נשתמש בטאנדם פרוסיק, או קשר מוט לגיבוי.
בהתאבטחות על שפת מצוק באמצעות פרוסיק- חיבור לעוד נקודה ע"י קשר מוט/ פרפר אלפיני.
בבנית אל חוזר במערכת הרמה- נשתמש בטאנדם פרוסיק.
לכן תמיד כשמשתמשים בפרוסיק שמים גיבוי.
היחס החשדני שלנו אל הפרוסיק נובע מכמה סיבות-
- הכוח קריעה שלו נמוך לעומת חבל 7KN לעומת 22kn ויותר.
- קשר הפרוסיק עלול להתרופף ולהחליק.
עם השנים פיתחו את עולם הפרוסיקים ויצרו פרוסיקים עם ליבת ארמיד (ARAMID)
הקטרים דומים: 5.5-7 מ"מ.
כוח הקריעה שלהם גבוה בצורה משמעותית: 18-22 KN.
המחיר שלהם יקר משמעותית לעומת חבל עזר סטנדרטי, כמו כן, עדיין היחס שלנו אליהם לא השתנה-כי עדיין יש חשש להתרופפות וכשל.
בשנים האחרונות נכנס אל השוק פרוסיק מסוג אחר נקרא פרוסיק VT הוא בנוי אחרת ולכן ניתן לסמוך עליו כנ"ק חיבור יחידה מוזמנים להציץ בפוסט עליו.
קשרי פרוסיק:
לפרוסיק יש כמה סוגי קשירות כל אחד מתאים לסיטואציה אחרת:
- קשר פרוסיק רגיל
קשירה זאת נתפסת היטב על החבל (ההמלצה שלי ליחס של 3 סיבובים לחבלי 9/10 מ"מ)
קשירה שניתן לבצע ביד אחת מעולה לטיפוס פרוסיקים והתאבטחות על שפת מצוק.

- קשר פרוסיק צרפתי
קשירה מיועדת לאבטחה במהלך גלישה או ליצירת פרוסיק סחיט תחת עומס במעברי קשר (עלול לכשול אם לא עושים מספיק ליפופים)

- קשר פרוסיק בכמן
פרוסיק עם ידית- מייועד לטיפוס, מערכות הרמה- הופך את הפרוסיק לסוג של ג'ומר.

- קשר פרוסיק ספרדי – אוטו בלוק
פרוסיק שנסחט בקלות מייועד לאבטחה בגלישה, ניתן ליצירה עם יד אחת נתפס טוב מאוד, נוח לביצוע, ניתן לביצוע ללא ניתוק מלא של הפרוסיק מהטבעת.

- קשר פרוסיק קלמהייסט
פרוסיק שנתפס טוב וחזק על החבלים – ממש במבנה כמו של היידן מרצועה
שימוש כפיוז במערכות הרמה או כאל חוזר.

אם התמונות לא מספיקות לכם יש לנו סרטונים ביוטיוב שמפרטים בצורה מלאה איך קושרים את כל הקשרים.
לינק לפסלייליסט קשרים שלנו ביוטיוב.